Tankstations werden lange tijd als onderdeel van een autobedrijf gezien.
De focus van de brancheorganisatie lag en ligt bij de automotive en in het bijzonder garagebedrijven. De belangen liepen te ver uiteen waardoor er onvoldoende aandacht kon worden besteed aan de specifieke doelen van het ondergeschoven kind. In 1990 nam een groep ondernemende tankstationhouders het initiatief om een eigen brancheorganisatie op te richten. Als eerste stap werd er een bestuur gevormd om de samenwerking te activeren binnen een stichting. In 1993 werd deze omgezet in vereniging BETA.
Ondernemend van karakter
Na jaren ‘stilstand’ was er honger naar actie en concrete resultaten; minder woorden, meer daden. Een goed idee is snel verzonnen, maar pas als je het kracht bijzet, wordt het van waarde. Vanuit dat besef hadden ze een partner nodig met een sterk ondernemend karakter.
De opdracht
De opdracht aan De Eendracht was even simpel als complex: realiseer een actieve branchevereniging die elke dag weer waarde weet toe te voegen voor haar leden.
Het project BETA is pokon voor de groei van de Eendracht geweest. Breng maar eens een full service branchevereniging tot stand vanaf de grond. Daar komt dermate veel bij kijken, dat het onvermijdelijk is dat je er ook heel veel van leert. We zijn het traject ook nog eens risicodragend ingegaan en worden vanaf het begin vergoed uit de waarde die we weten toe te voegen. Het is een stok achter de deur die we daar zelf graag neerzetten. Het dwingt je namelijk om versneld vooruitgang te boeken.
Versnellen tegen de stroom in
Je kunt je voorstellen dat niet iedereen gelukkig was met het initiatief om BETA te beginnen. Succes word je niet altijd gegund en regelmatig word je tegengewerkt. Je vecht tegen de stroom in. In de praktijk vergroot het alleen maar je bewijsdrang. We waren en zijn erop gebrand om resultaten te boeken.
Het resultaat
Als je alles vanaf nul moet opbouwen, krijg je de unieke kans om dat wat je ontwikkelt te spiegelen aan gangbare oplossingen in de markt. Veel van die oplossingen zijn een product van wildgroei. In een rap veranderende wereld wordt er elke keer een stukje afgeknipt of aan vastgeplakt. Wij konden met een schone lei beginnen en alles efficiënt en gebruiksvriendelijk neerzetten.
Het is hard gegaan. Al na 5 jaar was BETA uitgegroeid tot de grootste branchevereniging voor tankstations waar zich later ook de wasbedrijven bij hebben aangesloten. We hebben voor het bestuur veel beloftes waargemaakt, en waarde toegevoegd voor de leden. Om een paar gerealiseerde projecten te benoemen:
- Secretariaat
- Eigen vakbeurs
- Eigen vakblad
- Eigen opleidingshuis
- CAO voor Tankstations & Wasbedrijven
- Geoliede lobbymachine
- Afdeling wasbedrijven
- Adviesafdeling
- Coöperatie brandstofinkoop
Verhalen uit de praktijk
Ontwikkeling van keurmerk Nederlandse Veiligheidsbranche
“Door in het bezit te zijn van een keurmerk kunnen bedrijven die actief zijn in…
FEDAcademie lost met scholing krapte op de arbeidsmarkt op
De FEDAcademie promoot een leven lang leren in het technisch landschap, keurt…
De Eendracht begeleidt uniek project Verdel ICT & Media
Van een keurige kantoorlocatie naar de splinternieuwe Tech campus 'De School';…